Mata Pelajaran: Pendidikan Moral
Kelas: 3 Hijau
Bilangan murid: 22 orang (10 lelaki, 12 perempuan)
Umur: 9 tahun
Tarikh: 16.01.2014
Masa: 11.00 a.m. – 12.00 p.m.
Tema: Jujur dan ikhlas terhadap kawan
Bidang Pembelajaran: Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
Nilai murni: Kejujuran (Kewajipan bercakap benar, bersikap amanah dan ikhlas
dalam setiap perlakuan)
dalam setiap perlakuan)
Kandungan Akademik: Jujur sebagai kunci hidup yang harmoni (Sikap yang
ikhlas mengukuhkan hubungan)
ikhlas mengukuhkan hubungan)
Objektif Pembelajaran: Murid menyedari bahawa kejujuran bukan sahaja tidak
berbohong, tetapi juga bersikap amanah dan ikhlas semasa bergaul dengan
ahli masyarakat yang lain.
berbohong, tetapi juga bersikap amanah dan ikhlas semasa bergaul dengan
ahli masyarakat yang lain.
Pengalaman Sedia Ada: Murid pernah bergaul dengan ahli masyarakat yang lain
seperti rakan-rakan di sekolah, jiran, penduduk setempat ataupun kawan yang
dikenali melalui “internet”.
seperti rakan-rakan di sekolah, jiran, penduduk setempat ataupun kawan yang
dikenali melalui “internet”.
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pelajaran ini,
1) Kognitif moral - murid dapat menyatakan kewajipan sendiri sebagai seorang
ahli masyarakat yang bersikap amanah dan ikhlas.
1) Kognitif moral - murid dapat menyatakan kewajipan sendiri sebagai seorang
ahli masyarakat yang bersikap amanah dan ikhlas.
2) Perlakuan moral - murid dapat bersikap ikhlas dalam perhubungan dengan
anggota masyarakat.
anggota masyarakat.
3) Perasaan moral - murid dapat menghayati kebaikan bersikap amanah dan
ikhlas terhadap rakan lain serta mengukuhkan keinginan untuk mengamalkan
sikap ini sepanjang hidup mereka.
ikhlas terhadap rakan lain serta mengukuhkan keinginan untuk mengamalkan
sikap ini sepanjang hidup mereka.
Penerapan Nilai Lain: Bertimbang rasa, murah hati
Gabungjalinan: Sikap yang perlu ada pada seseorang yang bersikap amanah
Bahan Bantu Belajar: Komputer riba, projektor, bola, lembaran kerja
Kemahiran Mengkaji Masa Depan: Jika kita boleh memegang sikap
amanah dan mengamalkan kejujuran dalam kehidupan kita, maka kita akan
dapat mewujudkan suatu suasana kehidupan yang harmoni dan sejahtera.
amanah dan mengamalkan kejujuran dalam kehidupan kita, maka kita akan
dapat mewujudkan suatu suasana kehidupan yang harmoni dan sejahtera.
Langkah-langkah Pengajaran:
1) Guru merangka satu keadaan membeli suratkhabar untuk murid dan murid
cuba "membeli" suratkhabar tersebut.
2) Guru dan murid membincangkan keadaan suratkhabar tersebut dan guru
menjelaskan tajuk hari ini.
3) Guru menayangkan sebuah pantun yang bertemakan jujur dan murid-murid
membaca pantun bersama-sama.
4) Guru berbincang isi pantun dengan murid.
5) Guru merangka beberapa keadaan dan memilih murid untuk membuat lakonan
keadaan.
6) Murid membuat bulatan besar di bilik darjah dan menghantar bola sesama
mereka, guru akan memainkan lagu dengan komputer riba dan apabila lagu
diberhentikan, murid yang sedang memegang bola dikehendaki menyatakan satu
contoh sikap jujur.
7) Murid-murid kembali ke tempat duduk masing-masing dan diberi lembaran kerja.
8) Guru memberi bimbingan kepada murid yang memerlukan.
9) Guru menegaskan bahawa kita harus bersikap amanah, jujur dan ikhlas dalam
kehidupan kita.
10) Murid-murid menyanyikan lagu bersama-sama sebagai penutup yang gembira.
Refleksi:
1) Guru merangka satu keadaan membeli suratkhabar untuk murid dan murid
cuba "membeli" suratkhabar tersebut.
2) Guru dan murid membincangkan keadaan suratkhabar tersebut dan guru
menjelaskan tajuk hari ini.
3) Guru menayangkan sebuah pantun yang bertemakan jujur dan murid-murid
membaca pantun bersama-sama.
4) Guru berbincang isi pantun dengan murid.
5) Guru merangka beberapa keadaan dan memilih murid untuk membuat lakonan
keadaan.
6) Murid membuat bulatan besar di bilik darjah dan menghantar bola sesama
mereka, guru akan memainkan lagu dengan komputer riba dan apabila lagu
diberhentikan, murid yang sedang memegang bola dikehendaki menyatakan satu
contoh sikap jujur.
7) Murid-murid kembali ke tempat duduk masing-masing dan diberi lembaran kerja.
8) Guru memberi bimbingan kepada murid yang memerlukan.
9) Guru menegaskan bahawa kita harus bersikap amanah, jujur dan ikhlas dalam
kehidupan kita.
10) Murid-murid menyanyikan lagu bersama-sama sebagai penutup yang gembira.
==========================================================
| |
2. Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Malaysia Tahun 3 - Kata Bilangan
- Bahan Pengajaran
- Bahan Pengajaran
Klip Video1 Lagu Chan Mali Chan
Klip Video 2 - Kata Bilangan
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIATAHUN 3
Tarikh/Hari
|
: 8 Januari 2014 (Rabu)
|
Masa
|
: 11:00 – 12:00 pagi (60 Minit)
|
Kelas
|
: Tahun 3 Mawar
|
Bil. Pelajar
|
: 28 orang
|
Topik
|
: Kata Bilangan
|
Standard Pembelajaran
|
:Memahami dan menggunakan penjodoh bilangan dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
Objektif Pembelajaran
|
: Pada akhir pembelajaran pelajar dapat
(i) Memahami maksud kata bilangan
(ii) Menyenaraikan 4 daripada 6 jenis kata bilangan berserta contoh
(iii) Membina dan menulis 6 daripada 10 ayat dengan menggunakan kata
bilangan yang telah dipelajari. |
Konsep
|
: Melihat, mendengar, berfikir dan mentafsir
|
Bahan bantu belajar
|
: LCD projector, speaker, komputer riba, lembaran kerja, pen marker dan papan putih, bola
|
Nilai
|
Berani, berdikari, bekerjasama dan jujur
|
Kemahiran
|
: Memahami maksud, membanding beza dan mentafsir maklumat
|
Pengetahuan sedia ada
|
: 1. Murid menguasai kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis diperingkat awal.
2. Murid telah mempelajari konsep penjodoh bilangan.
|
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktiviti Pengajaran&Pembelajaran:
1. Guru menunjukkan klip video lagu Chan Mali Chan dengan komputer riba dan murid turut menyanyi.
2. Guru menyatakan tajuk pengajaran pada hari ini, iaitu kata bilangan.
3. Guru menayangkan klip video ke dua iaitu berkaitan Kata Bilangan Murid perlu memberi perhatian dan
mencatat perkataan yang ada dalam klip video tersebut.
4. Guru menerangkan semua isi kandungan klip video tersebut. Guru menerangkan maksud, jenis dan
contoh-contoh kata bilangan.
5. Aktiviti kumpulan:
(i) Murid-murid dipecahkan mengikut kumpulan.
(ii) Guru memberi lembaran kerja setiap kumpulan. Murid-murid perlu berbincang dalam masa yang
terhad. Ia menggalakkan agar murid-murid pantas berfikir dan berbincang sesama mereka.
(iii) Guru memantau setiap perbincangan kumpulan.
(iv) Setelah siap perbincangan murid perlu membentangkan hasil perbincangan mereka.
6. Guru memberi komen terhadap prestasi murid-murid.
7. Untuk mengukuhkan lagi ingatan dan fahaman murid-murid, guru membuat satu lagi aktiviti iaitu kuiz
melalui kumpulan. Soalan dipaparkan melalui power point. Kumpulan yang dapat menjawab banyak
soalan ia dikira pemenang.
8. Setelah selesai, guru membuat kesimpulan terhadap pengajaran hari ini.
9. Murid-murid menyanyi lagu bersama-sama sebagai penutup bagi pengajaran hari ini.
Refleksi:
Aktiviti Pengajaran&Pembelajaran:
1. Guru menunjukkan klip video lagu Chan Mali Chan dengan komputer riba dan murid turut menyanyi.
2. Guru menyatakan tajuk pengajaran pada hari ini, iaitu kata bilangan.
3. Guru menayangkan klip video ke dua iaitu berkaitan Kata Bilangan Murid perlu memberi perhatian dan
mencatat perkataan yang ada dalam klip video tersebut.
4. Guru menerangkan semua isi kandungan klip video tersebut. Guru menerangkan maksud, jenis dan
contoh-contoh kata bilangan.
5. Aktiviti kumpulan:
(i) Murid-murid dipecahkan mengikut kumpulan.
(ii) Guru memberi lembaran kerja setiap kumpulan. Murid-murid perlu berbincang dalam masa yang
terhad. Ia menggalakkan agar murid-murid pantas berfikir dan berbincang sesama mereka.
(iii) Guru memantau setiap perbincangan kumpulan.
(iv) Setelah siap perbincangan murid perlu membentangkan hasil perbincangan mereka.
6. Guru memberi komen terhadap prestasi murid-murid.
7. Untuk mengukuhkan lagi ingatan dan fahaman murid-murid, guru membuat satu lagi aktiviti iaitu kuiz
melalui kumpulan. Soalan dipaparkan melalui power point. Kumpulan yang dapat menjawab banyak
soalan ia dikira pemenang.
8. Setelah selesai, guru membuat kesimpulan terhadap pengajaran hari ini.
9. Murid-murid menyanyi lagu bersama-sama sebagai penutup bagi pengajaran hari ini.
Refleksi:
No comments:
Post a Comment