Dokumen Standard Sekolah Rendah
Maklumat dan bahan-bahan yang dikongsi di blog ini adalah berdasarkan
Sumber: http://www.moe.gov.my/bpk/v2/kssr/index.php/dokumen_kurikulum/tahap_i/modul_teras_asas/matematik
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bab 1 - Nombor Bulat Dalam Lingkungan 10000
1. Murid seharusnya berupaya menamakan dan menentukan nilai nombor
hingga 10000.
2. Murid seharusnya berupaya menulis sebarang nombor hingga 10000 dalam
perkataan dan bentuk angka.
Contoh: 64978 (angka), enam puluh empat ribu sembilan ratus tujuh puluh
lapan.
3. Membilang nombor dalam lingkuan 10000 secara satu-satu, sepuluh-
sepuluh, seratus-seratus dan seribu-seribu secara menaik dan menurun.
4. Menamakan nilai tempat dan nilai digit bagi sebarang nombor hingga 10000.
Contoh: 38925, nilai tempat bagi 8 adalah lapan ribu, nilai digit bagi 8 adalah
8000.
5. Memberi anggaran bilangan objek yang munasabah dengan menggunakan
perkataan "lebih daripada" dan "kurang daripada".
Latihan
1) Menulis nombor berikut dalam bentuk perkataan.
a) 89534 b) 28740 c) 37291
2) Menulis nombor berikut dalam bentuk angka.
a) Tiga puluh enam ribu empat ratus dua puluh satu
b) Sembilan puluh tiga ribu lima ratus sembilan puluh empat
c) Dua puluh tujuh ribu enam ratus lapan puluh tiga
3) Isi tempat kosong dengan nombor yang betul.
a) ( ), 3010, ( ), 5010, ( )
b) 1500, ( ), 1700, ( ), 1900
c) 10000, ( ), 8000, ( ), 6000
4) Menulis nilai tempat dan nilai digit bagi nombor yang telah digarisi.
a) 3961 - Nilai tempat ( ), nilai digit ( )
b) 7983 - Nilai tempat ( ), nilai digit ( )
c) 8394 - Nilai tempat ( ), nilai digit ( )
5) Menulis perkataan "lebih daripada" atau "kurang daripada".
a) 67183 ( ) 49329
b) 53702 ( ) 35972
c) 23067 ( ) 23607
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bab 2 - Tambah Dalam Lingkungan 10000
1. Murid seharusnya berupaya menambah sebarang dua dan
tiga nombor hingga empat digit tanpa mengumpul
semula.
Contoh: 4173 + 3826 = 7999
2. Murid seharusnya berupaya menambah sebarang dua dan
tiga nombor hingga empat digit dengan mengumpul
semula.
Contoh: 6783 + 1689 = 8472
3. Murid seharusnya berupaya menambah sebarang dua dan
tiga nombor dengan pelbagai strategi pengiraan.
4. Murid seharusnya berupaya menyelesaikan masalah
harian yang melibatkan penambahan.
Latihan
1. Membuat pengiraan bagi soalan berikut.
a) 5863 + 125 = ( )
b) 3751 + 5128 = ( )
c) 5240 + 4639 = ( )
d) 3427 + 5864 = ( )
e) 6748 + 2573 = ( )
2. Menyelesaikan masalah berikut.
a) Dusun Ali mempunyai 3279 pokok durian dan 5862 pokok rambutan.
Berapakah jumlah pokok dalam dusun Ali?
b) Zoo negara mempunyai seramai 2799 pengunjung perempuan.
Pengunjung lelaki melebihi pengunjung perempuan seramai 1274
orang.
Berapakah jumlah pengunjung dalam zoo negara?
----------------------------------------------------------------------------------------
Bab 3 - Tolak Dalam Lingkungan 10000
1. Murid seharusnya berupaya menolak sebarang dua nombor hingga empat
digit tanpa mengumpul semula.
Contoh: 8537 - 3416 = ( )
2. Murid seharusnya berupaya menolak sebarang dua nombor hingga
empat digit dengan mengumpul semula.
Contoh: 7536 - 4923 = ( )
3. Murid seharusnya berupaya menolak sebarang dua nombor hingga 10000
tanpa dan dengan mengumpul semula.
4. Murid seharusnya berupaya menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan penolakan.
Latihan
1. Membuat pengiraan untuk soalan berikut.
a) 2849 - 531 = ( )
b) 3256 - 1179 = ( )
c) 6525 - 3458 = ( )
d) 4734 - 984 = ( )
e) 6971 - 1268 = ( )
2. Menyelesaikan masalah berikut.
a) Rak A dalam perpustakaan mempunyai 2764 buah buku. Buku dalam
rak B adalah kurang 749 buah buku daripada rak A. Berapakah buah
buku yang ada di rak B?
b) Sekolah P mempunyai 4872 orang murid. Bilangan murid di sekolah
Q adalah kurang 546 daripada sekolah P. Bilangan murid sekolah R
adalah kurang 321 daripada sekolah Q. Berapakah orang murid
dalam sekolah R?
---------------------------------------------------------------------------
No comments:
Post a Comment